woensdag 25 mei 2011

Out to Lunch: Della Nonna

Elegantie gecombineerd met eigentijds klassiek: wit geschilderd balkenplafond, kunstige kroonluchters, mooi doorleefde houten vloeren en stijlvol gedekte tafels. Op de navy-blauwe muren hangen twee breedbeeldschermen die prachtige plaatjes van Italië en verleidende culinaire foto’s tonen. De Italiaanse muziek die zachtjes in de achtergrond speelt, helpt je nog beter in de stemming te komen. Buiten ligt Muiden, maar zodra je Della Nonna binnenstapt zit je in Italië.
We bestellen twee glazen droge witte wijn en krijgen enorme trek zodra we een blik op de kaart werpen. De antipasti bestaat uit onder andere, Carpaccio, Vitello tonato, Mozzarella bufala en Zuppa di pomodori. Er is een goede selectie van lunchgerechten (luxe broodjes en salades), pizza’s die je naar wens kunt bestellen, wisselende vlees- en visgerechten en pasta’s die genadeloos mijn naam schreeuwen. Ik zie Linguini vongole con aglio en Tagliatelle carbonara. Lasagna alla bolognese en Tagliatelle salmone affumicato. Het liefst wil ik ze allemaal bestellen, maar ik weet me gelukkig te beheersen en met hoge verwachtingen kies ik voor de Linguini frutti di mare. Hans kiest voor de Spaghetti della nonna, het huismerk zeg maar. We krijgen een mandje warm olijven-kaasbrood en ondertussen dromen we van een toekomstige vakantie in Italië. Het kan bijna niet anders als je hier zit.
Onze dagdromen worden onderbroken wanneer er twee goddelijk geurende borden pasta aan ons gepresenteerd worden. Mijn bord zit vol met alles wat het hart van een visliefhebber kan begeren: garnaaltjes, venusschelpen, mosselen! En dan de smaak. Ik proef de Middellandse zee en waan me meteen op een zonovergoten Italiaanse piazza. Hans hoor je ook niet klagen. Zijn gerecht bestaat uit een kruidige bolognesesaus, smeltende flinters Parmezaanse kaas en een handvol peperige rucolabladjes. Er wordt hier zalig genoten.
Natuurlijk willen we koffie: een caffe con panna graag. Op het menu bestaat deze nog niet, maar dat kunnen ze wel regelen. Er wordt speciaal voor ons slagroom geklopt. Volgens Hans is dit het ultieme toetje, en gelijk heeft hij. De sterke, geurige espresso, de perfect geslagen room en de knapperige cantuccini maken dit een van de lekkerste manieren om de maaltijd af te ronden.
Helaas was het vandaag minder goed weer, maar op een zwoele, zomerse avond zullen we een tafeltje aan het heerlijke terras naast het water reserveren en doen alsof we in Italië zijn. La vita è bella!
Della Nonna, Herengracht 75, Muiden, 029-4264507, maandag t/m vrijdag, en zondag van 12.00 tot 22.00u, zaterdag van 16.00 t/m 22.00u.

Geen opmerkingen: