donderdag 7 april 2011

Out to Lunch: Côte Ouest

Ben ik nou in Amsterdam of zit ik op een terras in hartje Frankrijk? Het menu naast de deur van het restaurant staat volledig in het Frans geschreven en naast mij zitten twee heren heerlijk in de taal van de liefde te babbelen. Het is een warme, zonnige dag, maar vanaf onze tafel, direct tegenover het restaurant in de schaduw van de Nieuwe Kerk, is het goed toeven. Geen last van de zon op je gezicht en een prima plek om de eindeloze stroom langsslenterende toeristen te bekijken en af een toe een blik naar binnen in het restaurant te werpen.
Nieuwsgierig hoe Frans ze nou echt zijn, vraag ik als eerste om de wijnkaart en wordt meteen blij door het mooie aanbod aan Franse wijnen. Voor degenen die per glas of halve karaf willen bestellen is er genoeg keuze en tegen zeer redelijke prijzen. Ik kies voor een halve karaf Cabernet Franc en richt me daarna op de lunchkaart.
Als je jezelf tot Francofiel én lekkerbek rekent, hebben ze het bij Côte Ouest niet bepaald makkelijk voor je gemaakt. Voor de lichtere trek zijn er soepen, verschillende salades (onder andere: de klassieke Chèvre Chaud met appel, walnoten en rozijnen, en een Salade Confit met gekonfijte eendenbout, spekjes en aardappel), diverse galettes, verschillende soorten baguettes en ook traditionele croques. Wil je iets stevigers, dan kan je kiezen uit verschillende omeletten en klassieke Franse gerechten zoals Steak Haché, Moules et Frites of de Poisson du Jour.
Dit keer wil ik het licht houden en kies ik voor de Salade Confit. De gekonfijte eend is zo zacht als boter, de rauwkost knapperig vers en de dressing heeft de juiste balans tussen zuur en zoet. Jammer dat de aardappels of spekjes nergens te bekennen zijn. Het enige wat ik (naast de eend en de rauwkost) krijg, is een très petite stukje toast. Ik besluit niet meteen te klagen want, eerlijk is eerlijk, het gaat mij vooral om de gekonfijte eend en deze is werkelijk perfect.
Hans kiest voor de Galette Côte Ouest met kaas, bacon, tomaat, een mooi gebakken spiegeleitje en salade. Gelukkig zit alles er keurig op en aan en het ziet er bovendien heerlijk uit. Net als de Croque Madame van onze petite fille die ze met veel smaak en met een glas Orangina verorbert.
Er is genoeg plek voor een dessert en dus kies ik voor de crème brûlée. Hij is vol en romig zoals het hoort en heeft de perfecte combinatie van een koude custard en een nog warm krokant gebrand suikerlaagje.
Al met al was ons bezoek aan Côte Ouest zeer geslaagd. Lekker eten, goede wijn, attente bediening en veel Franse charme maken dit tot een restaurant waar we graag terug zullen komen.
Côte Ouest, Gravenstraat 20, Amsterdam, 020-3208998, keuken open voor de lunch: vrijdag t/m zondag van 12:00-14:00 uur en voor het diner: dinsdag t/m zondag van 17:30-22:00 uur.

Geen opmerkingen: