dinsdag 18 september 2007

Vijgen met yoghurt, honing en geroosterde pijnboompitten


Soms ga je gewoon boodschappen doen en word je aangenaam verrast. Het gebeurde mij gisteren toen ik naar de Islamitische winkel ging om een pakje halloumi te kopen. Daar, voor mijn neus, zag ik de mooiste, purperkleurige vijgen die je je kan voorstellen. De laatste keer dat ik vijgen had gekocht was jaren geleden bij een supermarkt bij mij in de buurt, maar jammer genoeg was dat een grote teleurstelling. Mijn Colombiaanse ouders hebben me geleerd wat echte vijgen zijn. Zoet, met een zachte, perzikachtige huid. Goede vijgen waren in de VS niet altijd makkelijk te verkrijgen en daarom lieten ze vaak potjes gekonfijte vijgen naar ons toe sturen. We aten ze met stukjes zoutige Colombiaanse kaas, vergelijkbaar met feta. Natuurlijk gaat er niets boven een verse vijg en vanochtend heb ik weelderig ontbeten met de smaak van mijn jeugd.

Vijgen met yoghurt, honing en geroosterde pijnboompitten
*1 rijpe vijg

*80ml dikke boerenyoghurt
*2 eetlepels geroosterde pijnboompitten
*1 eetlepel honing
*snufje kaneelpoeder


Snijd de vijg in vieren. Schep de yoghurt midden tussen de partjes en serveer met de honing, pijnboompitten en kaneelpoeder.
Genoeg voor 1 persoon.

1 opmerking:

Evaaaaa zei

Hoi Paola!
Ik kwam op je site via foodrank, en zie een heerlijk recept met vijgen! Ik ben wel een beetje laat met vijgen maar deze wil ik absoluut een keer proberen!

Leuke weblog!

Groeten

Eva