dinsdag 10 juli 2007

Eten met de seizoenen


De zomer is een van mijn favoriete seizoenen. Als je over de markt loopt, kom je de mooiste kleuren en geuren tegen. Dikke tomaten die bijna lijken te barsten van de sappigheid. Aardbeien die je met hun zoete geur verleiden. De boerenmarkt verandert elke week in een heuse Tuin van Eden en aan het eind van een bezoek zie je jezelf terug naar huis lopen met tassen vol zonneschijn, denkend aan wat je straks in de keuken zult toveren.

Ik krijg altijd veel inspiratie door kookboeken, culinaire tijdschriften en door andere enthousiaste gourmandes, maar de allergrootste inspiratie haal ik altijd uit de natuur. Het is jammer, maar het leven is niet zoals het vijftig jaar geleden was. Ik luister altijd met veel belangstelling naar de verhalen van mijn schoonmoeder die vertelt hoe haar gezin uit de eigen volkstuin gevoed werd of hoe ze samen met een paar vrienden op de fiets naar de boerderij vlees ging halen. Ik moet ook altijd lachen als mijn man vertelt hoe hij vroeger samen met zijn broertje en zusje zich bijna ziek heeft gegeten aan rijpe zomerse aardbeien. Zo moet het eigenlijk altijd zijn. Veel mensen weten tegenwoordig niet dat we geen aardbeien in de winter horen te eten, of dat groente en fruit uit eigen bodem veel smakelijker is dan geïmporteerde.

Ik probeer altijd andere mensen te overtuigen over alles wat de natuur te bieden heeft in de hoop dat ze ook interesse zullen krijgen voor de smaken van de verschillende seizoenen. Daarom is het mijn missie om lekkere en interessante recepten met jullie te delen die gebruik maken van wat op dat moment verkrijgbaar is. Verwacht dus geen recept met aardbeien in de winter!

Hier is een recept dat gebruik maakt van een van de vele zomerse lekkernijen: tomaten!

Tomaten tarte tatin

*5 plakjes bladerdeeg
*1 kilo trostomaten
*goede olijfolie
*fleur de Sel (verkrijgbaar bij specialiteitwinkels als Oil & Vinegar of bij Aan de Dis)
*verschillende verse kruiden (zelf heb ik rozemarijn, tijm en oregano gebruikt, uit eigen tuin)
*vers gemalen peper
*85g tapenade noir (ook verkrijgbaar bij Oil & Vinegar)
*150g chèvre (zachte, Franse geitenkaas)
*basilicum om te serveren

Oven op 180C voorverwarmen en een keramische quichevorm van 25cm licht invetten met olijfolie. Tomaten halveren, zaadjes en vruchtvlees eruit halen en zorgen dat de tomaten niet te nat blijven. Leg de tomaten in de quichevorm met het vel naar beneden en besprenkel ze met gehakte kruiden, olijfolie en zout en peper naar smaak. Bak de tomaten een halfuurtje in de oven tot ze zacht zijn. Laat ondertussen de plakjes bladerdeeg ontdooien en besmeer ze, als dat gebeurd is, met de tapenade. Haal de tomaten uit de oven en verdeel de geitenkaas in stukjes over iedere holte. Leg het bladerdeeg, met de tapenade naar beneden, over de tomaten. Misschien vraagt dit om een beetje knip- en plakwerk. Zorg gewoon dat het deeg gelijkmatig over de tomaten verdeeld is. Leg de tarte terug in de oven en bak nog 35 minuten of tot de korst mooi bruin is. Om te serveren: Leg een bord dat groot genoeg is over de quichevorm (gebruik ovenwanten!) en keer de tarte op het bord door het bord en de vorm samen vast te houden. Serveer met gescheurde blaadjes basilicum en een groene salade die je met niets anders aanmaakt dan met een beetje olijfolie en Fleur de Sel.

Bon Appétit

*Recept is geadapteerd uit het boek "Chocolate & Zucchini)

1 opmerking:

Gabriella zei

Hoi Paola,

Ik ben ook gek op tomaten. Dit recept komt zeker tussen mijn collectie staan. :-)
Groetjes,
Gabriella